Slider Altına

Sanal Gerçeklik... Eğitim için yeni bir keşif sahası

19 Kasım 2018 Dergi: Kasım-2018

Yazan: Robert Waters

Çeviren: Meriç Noyan Karataş

Sanal Gerçeklik (VR) dendiğinde insanların aklına ilk olarak bilgisayar oyunları ve kullanıcıların yüzlerinin büyük bir kısmını kapatan üç boyutlu gözlükler gelmektedir. Bu algı artık değişmektedir. VR dünyası birçok endüstriyi etkileyecek ve değiştirecek yeni uygulamalarla patlama yapmak üzeredir.

VR sadece oyun oynamak için değildir. VR gerçek amacı gelişmek olan bir araçtır. Tabii ki tesisat, ısıtma ve mekanik endüstrileri bu kapsamın dışında kalmayacaktır. Bu VR devriminin bir parçası olacaklarını bekleyebilirsiniz. 

VR devrimini görmeyi bekleyebileceğimiz ilk alanlardan biri yeni jenerasyon çalışanların eğitilmesi alanıdır.

VR ve Artırılmış Gerçeklik (AR) çalışan eğitiminde akıl almaz derecede verimli olduğunu kanıtlamaktadır. Birçok farklı endüstri gibi tesisat ve ısıtma endüstrileri de VR eğitimini kullanmaya başlamıştır.

VR ve AR; kullanıcının farklı bir gerçekliği deneyim etmesini sağlamak veya gerçek dünya görüşünü arttırmak için özel gözlükler ve kulaklıklar kullanan bilgisayar teknolojileridir. Yakın bir zamana dek, VR/AR teknolojileri bilgisayar oyunu endüstrisine mahsus olarak görülmekte idi. Ekipmanlar pahalıydı ve çok az sayıda uygulamada kullanılıyorlardı. Hızla gelişmekte olan teknolojiye artan ilgi ile bu durum değişmektedir. Üreticiler kulaklıkların ve gözlüklerin maliyetini azaltırken, VR/AR için birçok farklı endüstride gözle görülür büyüklükte iş potansiyeli geliştirilmiştir.

VR ve AR’nin özellikle üretim, lojistik ve beceriye dayalı meslekler gibi endüstrilerde faydalı olma potansiyeli vardır. AR’nin holografik görüntüleri kullanıcının gerçekteki gördüklerinin üzerine koyma becerisi, “pratik” iş yapan çalışanların eğitiminde çok değerli olduğunu kanıtlamıştır.

Bu becerinin, mekanik endüstri için kesinlikle etkileri vardır. Yaşlanan iş gücü, birçok yeni çalışanın eğitime ihtiyacı olacağı anlamına gelmektedir.

Endüstri Büyümesi

Bu endüstrideki potansiyel, 2017’de Las Vegas’ta Düzenlenen Consumer Electronics Show’da açılan 800 sergiden 271’inin VR/AR endüstrisi ile ilgili olması ile iyice ortaya çıkmıştır. Başlıklar, uygulamalar ve oyun konsolları sunan Google, Facebook, Samsung ve Sony gibi şirketlerle beraber bilgisayar oyun endüstrisi hala bu sektörün büyük bir kısmını oluşturmaktadır. VR teknolojisinin en eski liderlerinden biri olan Oculus Rift, 2014 yılında Facebook tarafından 2 milyar dolara satın alınmıştır. Samsung günümüze kadar Gear VR mobil başlıklardan 5 milyondan fazla satmıştır ve endüstrinin içindekiler VR başlık piyasasının 2020’ye kadar 52 milyon hacmine ulaşacağını öngörmektedirler.

Fakat VR sadece oyun endüstrisi için değildir. Bu yeni araç birçok farklı endüstri tarafından keşfedilmektedir. Tıptan, mühendisliğe hatta otomotive kadar VR dünyayı akılalmaz derecede görsel ve aktif uygulamalı bir şekilde modelleyebilir. Birçok şirket VR’nin gerçek dünyanın neredeyse kopyasını yapabilme kabiliyeti sayesinde aktif uygulamalı eğitim vermenin en ekonomik yolu olduğunu görmeye başlamıştır. VR eğitimleri aktif uygulama ile öğrenme gerektiren eğitimlerde; iki boyutlu sınıf eğitimlerinden çok daha etkili olduğunu kanıtlamıştır.

Birçok şirket bu üç boyutlu deneyimin faydalarını ve potansiyelini gördüğünden VR eğitimlerini tercih etmektedir. Walmart Black Friday’deki kalabalıklara hazırlıklı olmak için, müşteri hizmetleri eğitimlerinde veya bir mağazadaki acil durumlar ile nasıl başa çıkılacağı konusundaki eğitimlerde çalışanlarını VR kullanarak eğitmektedir. UPS, kargo aracı kullanımı, paket teslimatı ve sürücü güvenliğinin temelleri gibi eğitimlerde çalışanlarını VR kullanarak eğitmektedir. Houston’daki Training Center of Air Conditioning and Heating, öğrencilerine havalandırma ve ısıtma konusundaki eğitimlerinde VR deneyimi sunmaktadır. Çok daha fazla öğrenciye ulaşabilme amacıyla, HVAC eLearning ürünleri; HVAC laboratuvarının ve fiziksel okulun simülasyonu bulunan tam kapsamlı bir teknisyen kursunu da kapsamaktadır.   

Maple Ridge, British Columbia’da bulunan Pitt Meadows Plumbing şirketi, yeni yetiştirdiği elemanlarını eğitimde ve çalışma ortamında bir adım öne geçirmek için AR teknolojisini kullanmaktadır. Pitt Meadows Plumbing şirketinin sahibi Steve Robinson başarıda mesleki eğitimin önemine inanmaktadır ve şirketinde birçok yeni eleman çalıştırmaktadır.

Robinson mesleki eğitimin çok önemli olduğuna inanmaktadır çünkü çalışan ile mesleği arasındaki ilişkiyi mesleki eğitimin şekillendirdiğini düşünmektedir.

“İnovasyonun organizasyonumuzda çok önemli bir rol oynadığına inanıyoruz. Bizim genç insanları bize geldikleri temel düşünce prosesleri içerisinde eğitmemizi mümkün kılıyor. Burada yaptıklarımızın çoğu bilgisayar altyapılı. Yeni jenerasyon eski tip teknik çizimlere nazaran resimlerle çok daha iyi anlayabiliyor” diyor Robinson. “Tabi ki teknik çizimler önemsiz değil fakat öğrencilerin yaratmak istediklerinin üç boyutlu bir resmini görmeleri daha hızlı öğrenmelerini mümkün kıldığının farkına vardık”

sanal gerceklik

Pitt Meadows’un genç yetenekleri, üzerinde çalıştıkları projenin üç boyutlu CAD çizimini yapabilen bir VR başlık kullanıyorlar. Bu gerçek boyutlarına uygun ve üç boyutlu imaj, gerçek borulama sistemi ve bileşenler üzerine sanal olarak konularak sisteme uyumluluğu kontrol ediliyor. Bu sayede tüm komponentlerin yerleşimini ve askıların nerelere konacağının işaretlenmesi gibi işlemleri çok hızlı bir şekilde yapabiliyorlar. Ayrıca, proje üzerinde çalışırlarken yaptıkları işin farklı açılardan bakılabilinmesi için döndürülebilen küçük bir üç boyutlu modelini oluşturabiliyorlar.

“Başlıklar tekrar tekrar çizimlere gidip gelmeyi ortadan kaldırıp, modelin çalıştıkları yere getirilmesi ile büyük bir zaman tasarrufu sağlamamızda yardımcı oldu” diyor formen Philip Robinson. “Bu sayede yeni elemanlarımız teknolojiyi erkenden alıyorlar ve tesisat ve ısıtma sistemlerinin prensipleri konusunda daha büyük bir bilgi ve tecrübeye erişiyorlar. 

“Pitt Meadows her zaman yeniyi ve yenilikçi şeyleri yapmaya çalışır ve bu eğitimi de bize ileriye gitmekte avantaj sağlayacağını düşündüğümüz için başlattık.” diye ekliyor Robinson.

Peki VR/AR geleneksel sınıf eğitiminin sonu anlamına mı gelmektedir? Muhtemelen bu sorunun cevabı hayır olacaktır çünkü insandan insana eğitimin yerini doldurmak neredeyse imkânsızdır. Yine de, VR/AR kullanan eğitimler gelecekte çok daha fazla aşina olacağımız güçlü ve etkin bir eğitim aracı olarak karşımıza çıkacaktır. Dünya geleneksel işlerimizi yapma şeklimizi değiştiren şaşırtıcı büyüklükteki bir dizi yeni teknik inovasyonları deneyim etmeye devam etmektedir. Mekanik endüstri de bu değişimlerden haberdardır. VR/AR bilgisayar teknolojisinden mekanik üstlenicilerin dünyasına geçişin diğer bir örneğidir.

Sanal Gerçeklik ile Artırılmış Gerçeklik Arasındaki Farklar Nelerdir?

Sanal Gerçeklik (VR) üç boyutlu ve tamamen sanal bir dünya yaratan bir bilgisayar teknolojisidir. Bir VR başlığı kafanızı ve gözlerinizi kapatarak sizi fiziksel olarak bulunduğunuz mahalden görsel olarak tamamen ayırır. Görüntüler gözlerinize iki küçük lens tarafından gönderilir. VR ayrıca daha gerçekçi görüntüler, sesler ve diğer duyusalları oluşturabilmek için kulaklık, eldiven ve vücut sensörleri gibi ekipmanlar kullanarak kullanıcının sanal veya hayali ortamdaki fiziksel varlığını simüle edebilir. VR ayrıca içerisinde birden çok büyük ekranın olduğu özel olarak tasarlanmış odalar vasıtasıyla da yaratılabilir. VR sayesinde Grand Canyon’da yürüyüşe çıkabilir, Louvre Müzesini turlayabilir, bir filmi parçasıymışçasına izleyebilir ve koltuğunuzdan ayrılmadan kendinizi bir bilgisayar oyununun içerisinde bulabilirsiniz.  

Artırılmış Gerçeklik (AR) hayali bir dünya yaratmak ile ilgili değil, fakat gerçek hayatı çoğaltmaktır. AR, bilgisayar tarafından oluşturulan sanal objelerin veya grafiklerin kullanıcının gerçek hayat ortamına yerleştirerek, gerçek hayat şartlarını iyileştirir, zenginleştirir veya genişletir. AR’de transparan gözlükler veya başlıklar kullandığından sizi bulunduğunuz mahalden ayırmaz fakat görüntülerin sizin görüş alanınıza yansıtılmasına imkan verir. Birçok endüstri, AR’nin bilgi paylaşımı ve eğitim için sağladığı imkanlar konusunda ilgisini arttırmaktadır.

VR / AR dönüşümüne hazır olan endüstriler

  • Perakende satış: VR/AR herhangi bir şey satan tüm şirketlerin ürünlerinin tanıtımını tamamen farklı bir yoldan yapmasını mümkün kılar. Sonsuz raf hacmi olan, satışta olan tüm ceketleri, gömlekleri veya ayakkabıları deneyebileceğiniz sanal bir giyim mağazası içerisinde yürüdüğünüzü farz edin. Birleşik Devletler’de bulunan Lowe’s Home Improvement mağazasında, müşteriler istedikleri banyoyu veya mutfağı tasarlayıp daha sonra VR kullanarak bitmiş mahal içerisinde gezinti yapabiliyorlar. Avrupa’daki bazı Audi bayileri müşterilerine yeni Audi’lerini yapılandırmaları için VR başlıkları kullandırıyor ve gerçek zamanlı olarak hayallerindeki arabayı sanal olarak deneyim etmelerine izin veriyor. Alışveriş artık eskisi gibi olmayacak.  
  • Emlakçılık ve İnşaat: VR emlakçıların mülkleri olası sahiplerine lokasyona ve mahalleye tam bir sanal maruziyet ile gerçekçi bir şekilde göstermeyi mümkün kılmaktadır. AR mimarların dijital modelleme yapmasına ve bu modellerin içerisinde gerçek boyutta mobilyalar ve armatürleri yerleştirip nasıl göründüklerini kontrol etmelerini mümkün kılar. 
  • Turizm tanıtımı: Bir VR başlığı ile kendini dünya üzerinde herhangi bir yere veya ötesine taşıyarak üç boyutlu bir deneyim yaşayabilirsiniz. “Destination BC”, British Columbia’da turizmi arttırmak için bir ismi “Wild Within” olan VR deneyimi geliştirmiştir. İzleyiciler bir yağmur ormanı içerisinde seyahat edebilmekte veya bir dağa tırmanabilmektedirler.
  • Bilgisayar Oyunları, Medya ve Eğlence: Bilgisayar oyunlarından Hollywood filmlerine, haber kaynaklarına kadar VR/AR bilgilendirmek ve eğlendirmek için birçok yeni ve heyecanlı yollar sunmaktadır. The New York Times VR destekli hikaye anlatımına başlayarak, yeni uygulamaları NYTVR uygulaması yoluyla sıkılıkla yeni görsel hikayeler yayınlamaktadır. Film yapımcıları seyirci deneyimini zenginleştirmek için bilgisayar oyunları ile anlatı sanatları arasındaki çizgiyi belirsizleştiren değişik yolları denemektedir. Bu VR hikâyelerini yakalamak için üretilmiş yeni kameralar, bu çalışmaları yüklemek ve canlı yayınlamak için yapılmış araçların sayısı artmaktadır.
  • Kanuni Yaptırımlar ve Ordu: VR katılımcıları sanal tehlikeli durumlar içerisine sokarak reaksiyonlarını, karar verme kabiliyetlerini ve plan farkındalığını test etmeye imkân verir. Polis memurları ve ordu personeline çatışma yönetim teknikleri, vücut dili ve tehdit işaretlerini okumayı öğretirler.
  • İnsan Kaynakları ve İşe Alma: Birçok endüstri işe alım çabalarını zenginleştirmek için VR’i kullanmaktadır. VR şirkete üç boyutlu bir ortamda yetenekleri değerlendirmek ve gözlemlemek için imkân sunar. İşe başvuran aday için ise, başvurduğu organizasyonun bir parçası olup olmak istemediğini değerlendirecek bir imkân sunar.

Kaynak: https://www.hpacmag.com/features/virtual-reality-new-frontier-training/



Video İçerik

Performansa Dayalı Deprem Tasarımı Yaklaşımı

Sempozyum